Dobrodošli! Možete se prijaviti ili registrovati. Zaboravili ste lozinku?

Trudnoća

Trudnoća i porođaj su dva najvažnija događaja koja ćete iskusiti u životu.  Oba zaslužuju pažljivu i promišljenu pripremu. Što više učite o trudnoći, porođaju i roditeljstvu to ćete biti opušteniji i komfornije ćete se osećati u vezi svih promena na vašem telu i u vašem životu. Pohađanje časova koji će vas upoznati sa porođajem, redovne posete lekaru, čitanje knjiga i razgovori sa iskusnijim roditeljima je dobra priprema za rođenje vaše bebe.

Trudnoća se meri u tromesečjima počev od prvog dana vašeg zakasnelog menstrualnog ciklusa, ukupno 40 nedelja. Prvo tromesečje se završava 13. nedelje ili oko 3 meseca nakon kašnjenja menstrualnog ciklusa. 

Prvo tromesečje (od 1. do 13. nedelje) – Možete očekivati promene u svom fizičkom i emocionalnom stanju tokom trudnoće.  Možete iskusiti mučninu, učestalo mokrenje, povećanu osetljivost grudi i bradavica, iscrpljenost, nadimanje i zatvor.  

Drugo tromesečje ( od 14. do 26. nedelje) -  Fetus ubrzano raste. U početku drugog tromesečja, fetus je dugačak oko 15 centimetara. Do kraja šestog meseca, fetus u potpunosti podseća na bebu izuzev svoje crvene i nabrane kože. Do kraja drugog semestra plod dostižne dužinu od 30 centimetara. 

Treće tromesečje (od 26. do 40. nedelje) – Beba dobija većinu svoje težine u poslednjih 13 nedelja trudnoće. Većina organa se razvija krajem osmog meseca. U ovom periodu se značajno razvija mozak. Početkom devetog meseca beba se spusti niže u predelu karlice u pripremi za porođaj. 

Prvo tromesečje
Prvo tromesečje 

Trudnoća se meri u tromesečjima počev od prvog dana vašeg zakasnelog menstrualnog ciklusa, ukupno 40 nedelja. Prvo tromesečje se završava 13. nedelje ili oko 3 meseca nakon kašnjenja menstrualnog ciklusa.


•    Normalne promene tokom trudnoće
•    Prenatalne kontrole 
•    Vaš podsetnik za prvo tromesečje
•    Dijeta
•    Vitamini i dodatak gvožđa
•    Vežbanje tokom trudnoće
•    Prevencija prehlada, bronhitisa i upala pluća
•    Preporučujemo vam da ne radite
 

 

 

Normalne promene tokom trudnoće

Možete očekivati promene u svom fizičkom i emocionalnom stanju tokom trudnoće.  Možete iskusiti mučninu, učestalo mokrenje, povećanu osetljivost grudi i bradavica, iscrpljenost, nadimanje i zatvor. Možete olakšati i neke od ovih simptoma tako što ćete produžiti periode odmora tokom dana, jesti više manjih obroka (umesto tri velika) i povećati unos tečnosti i vlaknastih namirnica.
Hormonske promene u vašem telu takođe mogu da izazovu  promene raspoloženja. Strah i ambivalentna osećanja su česta kao i uzbuđenje i radost tokom ranih meseci trudnoće. Razgovarajte sa svojim partnerom o tome kako se osećate. Obratite se za pomoć, pogotovo ste umorni. Posetite svog lekara ukoliko se osećate vrlo deprimirano ili uznemireno. 

Normalno je da primetite promene u svojim osećanjima u vezi seksa, kao i u svom seksualnom nagonu u toku trudnoće. 

Prenatalne kontrole

Vaša prva prenatalna kontrola bi trebalo da bude između osme i desete nedelje trudnoće. Trebalo bi da posetite svog akušera, porodičnog doktora i babicu koji će proceniti vaše medicinsku istoriju, pregledati vas  i oceniti razne aspekte trudnoće. 

Kada je u pitanju rutinska akušerska nega, posećujte svog akušera svake četiri nedelje do 32. nedelje. Naravno ukoliko vas nešto brine, možete uvek pozvati vaše akušersko odeljenje. 
Natrag na vrh

Podsetnik za prvo tromesečje

•    Uradite ultrazvučno snimanje 
•    Razmislite i dojenju. Američka pedijatrijska akademija preporučuje dojenje kao najpoželjniju metodu ishrane tokom prve godine života. Budući da dojenje može biti popriličan izazov za pojedine majke, možete potražiti dodatne informacije iz različitih izvora. Možete se raspitati o svemu još u toku trudnoće ili pak po porođaju.

Dijeta

Tokom trudnoće važno je jesti po dobro izbalansiranoj nutricionističkoj dijeti. Trebalo bi da se opredelite za hranu koja je bogata proteinima, vlaknastu hranu bogatu ugljenim hidratima, gvožđem i kalcijumom. U proseku vam je tokom trudnoće potrebno 200-300 kalorija više nego inače. Preporučuje se da se masne i slatke stvari u ishrani zamene drugom nutricionistički „teškom“ hranom kao na primer mlečnim proizvodima. Ukoliko ne podnosite dobro mlečne proizvode, pokušajte sa sa sirom od sojinog mleka, pasuljem, kukuruznim tortiljama, zelenim lisnatim povrćem i svežim voćem. Važno je i unošenje više tečnosti tokom trudnoće, uključujuće 6-8 čaša vode dnevno (kada se kaže tečnosti ne misli se tečnosti koje sadrže kofein poput kafe, čaja ili gaziranih sokova). 

Riba i morski plodovi su odlični nisko-masni izvori hranljivih sastojaka uključujući proteine, omega 3 kiseline kao i minerale poput kalcijuma i cinka. Trudnice bi trebalo da izbegavaju sirovu ribu da bi se umanjio rizik od virusa i bakterija. Ribe i morski plodovi bi trebalo da se drže u frižideru ili zamrzivaču do trenutka upotrebe.

Vitamini i dodatak gvožđa

Vitamini: Preporučuje se da uzimate vitamine koji sadrže barem 0,4 mg (400 mikrograma) folne kiseline na dnevnoj bazi. Ovo je važno za razvoj neuralne cevi. 

Gvožđe: Preporučuje se unošenje jedne pilule gvožđa koja sadrži oko 50 mg elementalnog gvožđa. Fero-fumarati i fero-glukonati su po pravilu lakši za stomak od fero-sulfata, ali bilo koji od ovih preparata je adekvatan. Dobro je uzimati gvožđe sa sokom od pomorandže pošto se tako poboljšava apsorpcija gvožđa u organizmu.  Mleko nepovoljno deluje na apsorbovanje gvožđa. Ukoliko imate teške mučnine u ranom periodu trudnoće možete preskočiti gvožđe i umesto njega unositi neki multivitamin, dok mučnine ne prođu.

Kalcijum: Preporučuje se da tokom trudnoće povećate unos namirnica koje sadrže kalcijum. Preporučena dnevna doza jeste 1500 mg kalcijuma. Ovo možete najlakše uneti putem mlečnih proizvoda ili putem tebleta kalcijuma (kalcijum karbonat ili kalcijum citrat). 

Vežbanje tokom trudnoće

Vežbanje tokom trudnoće je u načelu bezbedno. Obratite pažnju da se ne naprežete previše, da vam srce ne premašuje 140 otkucaja u minutu i da vežbate takvim intenzitetom da možete da vodite normalnu konverzaciju. Imajte u vidu i da vaši zglobovi „omekšaju“ tokom trudnoće. Ovo i vaš stomak koji raste povećavaju šanse da padnete. Ukoliko trenutno ne vežbate, brza šetnja (20-30 minuta) je odličan način da ostanete u formi. 

Prevencija prehlada, bronhitisa i upala pluća

Pokušavajte da izbegavate kontakt sa osobama koje imaju prehladu ili bronhitis. Preporučuje se da sve žene prime vakcinu protiv gripa ukoliko će biti više od 14 nedelja trudni tokom tipične sezone gripa (od Decembra do Marta). Vakcina neće sprečiti prehlade i bronhitis ali će pomoći protiv određenih virusnih infekcija koje mogu uzrokovati grip ili teške upale pluća. 

Preporučujemo vam da ne radite sledeće:

•    Da ne pušite ili boravite u zadimljenim prostorijama.
•    Da ne jedete presnu ribu (na primer suši) ili nedovoljno kuvane školjke, jaja ili meso.
•    Da ne farbate kosu u prvom tromesčju. 
•    Da se ne potapate u kadi ili sauni.

Drugo tromesečje
Trudnoća se meri u tromesečjima počev od prvog dana vašeg zakasnelog menstrualnog ciklusa, ukupno 40 nedelja. Vaše drugo tromesečje počinje u 14. i završava se u 26. nedelji. Tokom ovog tromesečja većina žena počinje da „izgleda trudno“. 


•    Normalne promene tokom trudnoće
•    Prenatalne kontrole
•    Podsetnik za drugo tromesečje

Normalne promene tokom trudnoće
 

Fetus rapidno raste. Do kraja drugog tromesečja dostiže čak 30 centimetara. Možete osetiti i kako se beba pomera, mada to neće biti ništa više od blagog komešanja sve do šestog meseca. Iako je plod zaštićen amniotskom opnom i pliva u amniotskoj tečnosti, ipak ima dovoljno mesta za pomeranje. 

Možete primetiti da imate više energije. U ovom tromesečju počećete i da dobijate na težini. Možete da očekujete izemeđu 12 i 16 kilograma više ukoliko ste imali prosečnu težinu pre trudnoće. 

Vaš vaskularni sistem se ubrzano širi  tokom drugog tromesečja. Do kraja trudnoće imaćete oko litar i po krvi više, i još toliko u drugim telesnim tečnostima. Važno je ustajati i pomerati se da bi se poboljšala cirkulacija. 

Lagane vežbe poput hodanja , će poboljšati opšte zdravlje i poslužiti kao preventiva za probleme. Pijte dosta tečnosti. Može se desiti da vam oteknu stopala kasnije tokom trudnoće. Pokušajte češće da dižete stopala i dodatno se odmarate. 

Možete iskusiti i promene na koži.  Moguće je da izgledate kao da ste se zarumeneli, ili možete dobiti braonkaste fleke na licu (ponekad nazivane „maska trudnoće“ ili kloazma). Nekim ženama se pojavi tamna linija po sredini abdomena (linea negra) od pupka do pubičnih dlaka. Neretko se pojavljuju i „tragovi istezanja kože“ (strije) na vašem abdomenu, butinama ili grudima. Ove promene su često uzrokovane povećanim nivoom hormona i obično nestanu  ili drastično izblede pošto je beba rođena. Nosite naočari za sunce i šešir kada izlazite napolje.

Tokom trudnoće se takođe mogu pojaviti i takozvane varikozne vene (uvećane vene blizu površine kože) pogotovo na nogama. Vežbajte (hodanje je odlična vežba) i nemojte stajati dugo bez pomeranja. Pokušavajte da poduprete noge kada sedite. 

Vežbanje je važan deo zdrave trudnoće. Pomoćiće vam da minimizujete mnoge probleme u vezi trudnoće poput dobijanja suvišnih kilograma, varikoznih vena, problema sa spavanjem i zatvorom. Vežbanje će vas takoće pripremiti za porođaj i osigurati vam brži post-porođajni oporavak

Može se desiti da grudi počnu da vam luče žućkasti sekret po nazivu kolostrum. Grudima nije potrebna nikakva posebna priprema za dojenje


Prenatalne kontrole

Trebalo bi da posetite svog akušera, porodičnog doktora i babicu tokom 16., 20., 24. i 28. (svake 4 nedelje). Trebalo bi da obavite detaljan ultrazvučni pregled tokom 4. ili 5. meseca. Ovo će oceniti placentu, veličinu i anatomiju fetusa.  

Podsetnik za drugo tromesečje

•    Uradite detaljne analize krvi (velika krvna lista) i pregled na antitela. 
•    Primite injekciju Rh imuno globulina ukoliko vam vaš lekar tako savetuje.
•    Zakažite ultrazvučni pregled.
•    Uradite test tolerantnosti na glukozu. Sve trudnice bi trebalo da obave pregled na trudnički dijabetes između 24. i 26. nedelje.
•    Završite formalnosti oko prijavljivanja u porodilište.

Treće tromesečje
Trudnoća se meri u tromesečjima počev od prvog dana vašeg zakasnelog menstrualnog ciklusa, ukupno 40 nedelja. Vaše treće tromesečje počinje u 26. nedelji i završava se porođajem. Na kraju trećeg tromesečja, preći ćete iz trudnoće u roditeljstvo.

•    Normalne promene tokom trudnoće
•    Prenatalne kontrole 
•    Podsetnik za treće tromesečje

Normalne promene tokom trudnoće

Možete se ugojiti i do 6 kilograma u ovom tromesečju. Moraćete da prilagođavate svoje pokrete i aktivnosti svojoj rastućoj veličini. Vodite računa o držanju i praktikujte česte i lagane vežbe. Verovatno ćete primetiti da morate češće da urinirate budući da materica pritiska vašu bešiku. Nastavite da unosite velike količine tečnosti i da jedete voće i povrće da biste sprečili pojavu zatvora i hemoroida. 

Promene raspoloženja, uznemirenost i povećana razdražljivost su česta pojava tokom poslednja tri meseca trudnoće. Razgovarajte sa voljenima o svojim osećanjima. Odmarajte što češće.

Najveći deo svoje telesne težine beba dobije u poslednjih 13 nedelja trudnoće.  Krajem osmog meseca većina organa je već razvijena. U ovom periodu odigrava se značajan razvoj mozga. Na početku devetog meseca , beba se smešta u donji deo karlice u pripremi za porođaj i rođenje. 

Prenatalne kontrole

Trebalo bi da posećujete svog akušera, porodičnog doktora i babicu svake dve-tri nedelje sve do 32. nedelje. Posle 34. ili 36. nedelje trebalo bi da posećujete svog doktora jednom nedeljno, pa čak i češće ukoliko je to potrebno.

Podsetnik za treće tromesečje

•    Pripremite se za porođaj i dojenje (individualno ili se upišite na časove).
•    Konsultujete se sa nekim u vezi dojenja.
•    Odaberite doktora za novorođenče.
•    Isplanirajte porodiljsko odsustvo sa posla.
•    Razmotrite kontraceptivne opcije za postporođajni period.

Dostava 320 rsd