Dobrodošli! Možete se prijaviti ili registrovati. Zaboravili ste lozinku?

Ritam spavanja kod dece

Nakon ishrane i napredovanja, pitanje spavanja jedno je od najbitnijih od kada dete dođe na svet.
Spavanje je deo našeg života. San nam je potreban jer se na taj način odmaramo i fizički i psihički.
Dete se ne rađa sa ritmom spavanja odraslog čoveka. Ravnomerni ciklus spavanja deca uspostavljaju tek od trećeg meseca.Dete postepeno dolazi do faze da je danju uglavnom budno a noću spava.
Bebe prolaze kroz iste cikluse spavanja kao i odrasli, ali više vremena provode u laganom snu i imaju češće faze kratkotrajnih buđenja. Taj obrazac spavanja je biološki uslovljen i važan je za rast i razvoj vašeg deteta.
Novorođenčad (1-2 meseca)
Dnevno spavaju u proseku 15-16 sati s periodima budnosti od 1 do 3 sata.
Kada primetimo da je beba nevoljna, plačljiva ili trlja okice, najbolje je odmah, pre nego što nam na rukama zaspe, da je spustimo u krevetić. Zašto? Zato što deca koja se naviknu na telesni dodir roditelja pri uspavljivanju, češće plaču tojekom noćnih buđenja i traže od roditelja da ih umire i ponovno uspavaju kako bi opet zaspala na isti način na koji su naučila.
Savet: Dete spustite u krevetac i pevušite mu neku pesmicu ili mu mazite rukicu.
Odojčad (3-11 meseci)
U ovom uzrastu, dete spava između 13 i 15 sati. Moguće je da se još uvek budi zbog gladi 1-2 puta tokom noći i tada se preporučuje da ga nahranite. Kao i kod novorođenčadi i u ovom dobu bi bilo dobro decu staviti u krevet u trenutku kad primetite da su pospana i umorna, ali su još uvijek budna.
Deca uzrasta od 1-3 godine
Deci ovog uzrasta potrebno je dnevno 12-14 sati sna što uključuje jedno neprekinuto spavanje tokom dana. Česta je pojava noćnih strahova i noćnih mora. Loši snovi ih jako uznemiravaju jer još uvek ne razumeju u potpunosti razliku između sna i stvarnosti. U ovom razdoblju deca često imaju određeni objekt sigurnosti poput ćebenceta ili plišane igračke s kojima spavaju.
Savet: Nemojte detetu oduzimati “objekt sigurnosti”. Neka ga nosi sa sobom i prvih nedelja u jaslice.
Predškolci (3-5 godina)
Predškolci obično spavaju između 11 i 13 sati dnevno. Nakon pete godine većina više ne spava u toku dana.
U ovom razdoblju i nadalje zadržite uobičajeno vreme i stalno mesto spavanja.
Savet: Uvedite neku opuštajuću rutinu koja se odvija u sobi u kojoj dete spava (čitanje priče, slušanje muzike…). U dečijoj sobi nemojte, nikako, držati televiziju ili računar.
Deca školskog uzrasta
Deci školskog uzrasta potrebno je 10 do 11 sati sna.
Poteškoće sa spavanjem mogu biti uzrokovane povećanom konzumacijom proizvoda koji sadrže kofein ili velike količine šećera, prekomernim gledanjem televizora ili dužim boravkom za računarom.
Bilo kakve poteškoće ili nepravilnosti povezane sa spavanjem mogu da dovedu do čestih promena raspoloženja, promena ponašanja kao i na detetovu sposobnost učenja u školi.
Kako detetu olakšati spavanje?
Važno je da dete od najranijeg doba naučite zdravim navikama spavanja. Ne preporučuje se primena metode „pusti da se isplače“ jer je bolna, kako za dete tako i za roditelje i može dovesti dete do zaključka da je ostavljeno (bebe i mala deca ne mogu da shvate zašto ignorišete njihov plač i traženje pomoći).
Savet:
Uvedite rutinu pre odlaska na počinak kako bi se dete osećalo sigurno i zaštićeno. Večernji ritual može se sastojati od kupanja, šolje toplog mleka, zajedničkog pranja zuba, čitanja pre spavanja, poljupca i zagrljaja.
Navike gradite postepeno.
Ako tek sada uvodite navike za spavanje naoružajte se strpljenjem i nemojte očekivati čuda „preko noći“.

Dostava 320 rsd